Fő tartalom átugrása

Kristálycsakra

Kristálycsakra

Kristálycsakra

Kristálycsakra

December 13. Luca napja

December 13., Luca napja sok más jeles naphoz hasonlóan egyaránt hordoz keresztény hagyományokat és kötődnek hozzá attól teljesen független népszokások is.

Szent Lucia, a siracusai vértanú ünnepe egyúttal a mai köznyelvben is gyakran használt szólás - úgy készül, mint Luca széke – forrása is. De ki is volt a szentté avatott Lucia, és mi is az a Luca széke? A legenda szerint a háromszázas évek elején kegyetlen kínzások közepette vértanú halált halt siracusai Lucia egy másik szicíliai szűztől, Szent Ágotától kapta az égi útmutatást: az ő jegyese Jézus Krisztus, nem mehet férjhez pogány jegyeséhez. Hozományát szétosztotta a szegények között, hoppon maradt vőlegénye viszont nem hagyta annyiban a dolgot, feljelentette a hatóságoknál. A szüzességet fogadó Luciát bordélyba kényszerítve akarták megtörni, de a csoda folytán elnehezült testét 50 ökörrel sem tudták odavontatni. Ezután válogatott kínzásoknak vetették alá, de fájdalmat nem érzett, és még tőrrel a torkában is imádkozott. Csak akkor halt meg, miután egy paptól felvette az utolsó kenetet.
A Luc(i)a név a latin „lux” szóból származik, ami a közismert „fény” mellett a „szem”, „szeme világa”, „szeme fénye” jelentéssel is bírt. Ez a tény teremt némi kapcsolatot a szemfájósok, vakok védelmezőjeként is tisztelt Szent Lucia és a Luca-naphoz kötődő babonák, népszokások között. A Gergely-naptár bevezetése előtt ugyanis december 13. volt a fény hiányának, a sötétségnek a napja – merthogy ekkorra esett az év legrövidebb nappala és leghosszabb éjszakája.

luca napi buza

Varázslások, babonák, Luca széke
Luca napján egykor számos szokás volt divatban. Mindenekelőtt az úgynevezett Luca-búza keltetése. A falusi asszonyok lapos tálakban búzaszemeket kezdtek csíráztatni a kemence közelében, amelyek karácsony tájára zöldültek ki. Ebből a jövő évi termésre következtettek. Később e szokás átlényegült, kapcsolódott a keresztény liturgiához: a karácsonyi oltárt díszítették fel a Luca-búzával, vagy az ünnepi asztalra tették. Egyes vidékeken kék szalaggal kötötték át, sőt égő gyertyát is helyeztek közéje. Zöldje az adventi remény beteljesülését, fénye a Megváltó érkezését volt hivatott hirdetni, maga a búza pedig az élő kenyeret, egyben Jézust jelképezte. Az ősi hiedelem szerint e napon tilos volt a lányoknak, asszonyoknak dolgozniuk. Ha ezt a parancsot megszegték, súlyosan megbűnhődtek.
Dél-Dunántúlon Luca napjának hajnalán „kotyolni” vagy „palázolni” indultak a kisfiúk, többnyire egy idősebb legény vezetésével. Lopott szalmát vagy fadarabot vittek magukkal, s arra térdepelve mondták el köszöntőjüket, bő termést, a jószág nagy szaporulatát kívánva. A háziasszony vízzel fröcskölte, kukoricával öntötte le őket, s ezt utána libáival, tyúkjaival itatta, etette fel. „Kity-koty-kity-koty” volt a köszöntő kezdő sora, innen származik a kotyolás kifejezés. A fiatalok ezen az ünnepen, sok helyen alakoskodni is jártak. A Luca-asszonynak öltözött maskara vezette a Lucázást, aminek során a termékenységvarázslathoz szükséges rigmusokat adtak elő. Mondóka kíséretében megpiszkálták a tyúkokat is, hogy jó sok tojást tojjanak.
Szokás volt az is, hogy az emberek e naptól kezdve 12 napon át megfigyelték az időjárást. Úgy vélték ugyanis, hogy amilyen az első nap, olyan lesz az eljövendő év első hónapja, amilyen a második nap, olyan a második hónap és így tovább. Ezt nevezik Luca kalendáriumának. Luca napjához sokféle házasságjósló eljárás is kapcsolódott. A Drávaszögben a szemétdombra állva hallgatództak. Ahonnan a kutyaugatást vagy kakaskukorékolást hallották, úgy vélték, abból az irányból jön meg a jövendőbelijük. Zsérén a lányok somgallyat tettek a vízbe, hogy karácsonyra kizöldüljön. Ezt magukkal vitték az éjféli misére, utána titokban megérintették azt a legényt, akit ilyen módon is igyekeztek magukhoz kötni. Kiskanizsai hagyomány szerint Luca szemét tűvel szurkálták ki, ezért nem szabad az ünnepén varrni. Az Ipoly mentén úgy hitték, ha valaki fon ezen a napon, "Luca bedobja orsóját a kemencébe".
A kisalföldi Csallóközben és a Nyitra vidékén fehér lepelbe öltözött legények keresték fel a házakat. Arcukat belisztezték, hogy ne ismerjék fel őket. Lisztbe mártott tollseprűvel sepregettek. A Csallóközben Luca csak férfi lehetett, fehérbe öltözött, nem volt szabad megszólalnia. Söprűt, vagy meszelőt vitt magával. Mímelték a meszelést, a háziak arcát is "meszelték", hogy ne legyenek kiütésesek.

luca nap meszelés

Luca napjához számos szokás kötődik, amelyek közül legismertebb Luca székének hagyománya. Igaz, a köznyelvben nem annyira a székfaragás célja, mint annak kissé elhúzódó, vontatott módja bír jelentéssel - a lassú, körülményes ténykedésre használjuk a kifejezést: úgy készül mint Luca széke... A hagyomány szerint viszont Luca székét éppen ebben a tempóban, 13 napon át, kilencféle fából (kökény-, boróka-, körte-, som-, jávor-, akác-, jegenyefenyő-, cser- és rózsafából) kellett kifaragni, hogy megkapja mágikus erejét. Ráadásul a híres-hírhedt pentagramma (egyik magyar jelentése szerint boszorkányszög) formához igazítva – de ettől a kötelezettségtől az idők folyamán egyre inkább eltekintettek... A szék alakja régen egy szabályos ötszög köré írt, öt egyenlő szárú háromszögből készült forma volt, amit állítólag már a kelták varázsló papjai, és a druidák is ismertek. Eredendően háromlábú szék volt, mert úgy tartották, a hármasság a biztonság alapja… Készítője Luca napjától kezdve, mindennap faragott rajta egy kicsit, s csak Karácsony estjére volt szabad elkészülnie vele. Ha a szék gazdája erre felállt a karácsonyi éjféli misén, a gyülekezetben meglátta a mások számára láthatatlan, szarvat viselő boszorkányokat. Viszont azok is meglátták őt, és kezdődhetett a versenyfutás: a székkel a hóna alatt rohant haza, utána a boszorkányok – de a sajátos játékszabály szerint azoknak közben fel kellett szedniük a székfaragó által korábban elszórt mákszemeket is. Így a verseny kimenetele eléggé egyértelmű volt – de ahhoz, hogy végleg eltűnjenek a boszorkányok, a széket még el is kellett égetni.
A lucaszékhez hasonló készítmény a Luca-ostor, amelyet szintén tizenhárom nap készítenek, és karácsonyra fejeznek be. Aki elviszi a templomba, az ott megismeri a boszorkányokat, sőt a Luca-ostorral megverheti őket. A Luca-ostor nyele fonott vessző volt. Ehhez kapcsolódott a szintén három ágból egybefonva a kenderből készült ostor. Az ostor kenderből font részére a befejezés előtt kilenc hurkot /bogot, csomót, bibircsókát/ kötöttek.
Az évszázadok során számos egyéb babona is kötődött Luca napjához, a legrövidebb naphoz – közös vonásuk volt ezeknek, hogy az ekkor történtek meghatározzák a következő esztendő eseményeit, történéseit is.
Ezek nyomai ma már csak elvétve fedezhetők fel – de Luca székének emlegetése azért őrzi a nap különös jellegét.
Forrás: Élő Népművészet, Néprajzi lexikon

Szeretettel, Pusztai Orsolya